دینا / حقوقی / سایر موضوعات حقوقی / قانون مدنی چیست

قانون مدنی چیست

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

در این مقاله  به بررسی حقوق مدنی ، قانون مدنی و موضوعات قانون مدنی خواهیم پرداخت .

 

یکی از مهم ترین قوانینی که در نظام حقوقی ایران وجود دارد ، قانون مدنی است . قانون مدنی ایران ، قانونی است که روابط شخصی و خصوصی میان شهروندان را تنظیم می کند ؛ لذا به عنوان یکی از مهم ترین قوانین جاری در کشور شناخته می شود . در قوانین مدنی معمولا حقوق مدنی افراد یا شهروندان از جهت آنکه با دیگران روابط اجتماعی متقابل برقرار می نمایند مورد بررسی و تعیین تکلیف قرار گرفته است ؛ مانند ازدواج ، طلاق ، معاملات ، قراردادها ، ارث و وصیت و مسائلی از این قبیل . به همین مناسبت ، در این مقاله قصد داریم به بررسی اینکه قانون مدنی چیست بپردازیم . بنابراین به بررسی حقوق مدنی ، قانون مدنی و موضوعات قانون مدنی خواهیم پرداخت .

حقوق مدنی چیست

علم حقوق به معنای تنظیم بخش روابط اجتماعی ، بر روابط مختلف اجتماعی حاکم است . یکی از مهم ترین روابطی که در اجتماع وجود دارد ، روابط افراد با یکدیگر است . لذا پیش بینی قواعدی جهت تنظیم روابط میان افراد یا شهروندان از نخستین سال های پیدایش جوامع انسانی حائز اهمیت بوده و هست . در حال حاضر ، روابط انسانی افراد در اجتماع  در قالب " حقوق مدنی " نظم و نسق یافته است . در حقوق مدنی ، صحبت از فرد است و حقوقی که وی در تعامل با دیگران از آن برخوردار می باشد . در تمامی کشورهای جهان ، حقوق مدنی شهروندان نقش قابل توجهی در سلسله مراتب قواعد حقوقی ایفا می نماید . برای آشنایی با حقوق اساسی کلیک کنید .

قانون مدنی چیست

در طی قرون گذشته ، کشورهای مختلف قوانینی را پیش بینی نموده اند که در آن روابط میان افراد در حوزه های مختلف را تنظیم کنند . این قوانین تحت عنوان " قانون مدنی " شناخته می شود . در نظام حقوقی ایران نیز قانون مدنی روابط افراد با یکدیگر را در حوزه های مختلف تنظیم نموده است . قانون مدنی ایران مصوب سال 1304 هجری شمسی است و البته در طول سال های گذشته اصلاحاتی نیز در آن اعمال شده است . گفتنی است که قانون مدنی در برخی از موضوعات خود از فقه اسلامی نشات گرفته است . در ادامه به مهمترین موضوعات قانون مدنی خواهیم پرداخت .

موضوعات قانون مدنی

قانون مدنی ایران شامل 1335 ماده است . از جمله مهم ترین موضوعاتی که در قانون مدنی مطرح شده اند می توان به موارد زیر اشاره نمود :

قسمت اول قانون مدنی در خصوص اموال و مالکیت است . در این ابواب حقوقی که به واسطه مالکیت افراد بر اموال شان مطرح است مورد بررسی قرار گرفته است . مثل حق انتفاع و حق ارتفاق . اموال منقول و اموال غیر منقول و وقف .

قسمت دوم در مورد تعهدات معاملات است و شرایط اساسی صحت معاملات میان افراد ، مانند عقد اجاره و قرض .

قسمت سوم در خصوص ارث و وصیت کردن است و احکام مربوط به آن است .

قسمت چهارم در خصوص حقوق خانواده است ، مانند عقد نکاح ، احکام مربوط به طلاق ، عده زن ، انواع قرابت و خویشاوندی ، مهریه ، نفقه ، فسخ نکاح . 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد قانون مدنی  در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون قانون مدنی  پاسخ دهند .